فيما بعد تاسيس شركه تعلم جميع انواع التسويق الرقمي لنشاط شركتكوكل ما تحتاجه شركة تسويق رقمي من كورسات ومقالات لتعلم الماركيتنج
#Cbd
________________________________________________________
هنا كل شئ تريد معرفته عن دبلوم تسويق رقمي التسويق بداية من الأساسيات وصولاً لمرحلة الاحتراف فى المجال.
تقسيمة موضوعات التسويق اليوم بالتخصص (يتم تحديث الروابط تلقائياً)
مقالات مهمة:
________________________________________________________
يأخذ الوصول إلى الناس أشكالا مختلفة في كل عصر، والإنترنت هو أهم مفاتيح عصرنا هذا، فإذا كنت ترغب في التعرف إلى طريقة نشر فكرتك أو منتجك للمستهلك الذي ينتظره وينتفع به، فهذه الدورة قد خصصت لذلك؛ حيث تناقش كيفية قيامك بالاستعمال الأمثل للمواقع المتعددة، والمهارات المطلوبة للتعامل مع جوجل وفيسبوك ويوتيوب وغيرها من الكيانات الكبرى على الإنترنت.
أهداف الدورة
أن يتعرف المشارك إلى المفاهيم الأساسية في عالم التسويق الإلكتروني.
أن يمتلك المشارك القدرة على عمل خطة تسويقية فعالة لأي منتج/علامة تجارية/خدمة على مواقع التواصل الاجتماعي المختلفة.
أن وأن يتعرف المشارك إلى المحتوى المناسب للنشر في مختلف منصات التواصل الاجتماعي.
عناصر الدورة
مقدمة عن التسويق الإلكتروني.
مفاهيم أساسية في التسويق الإلكتروني.
المنصات المختلفة للتسويق الإلكتروني.
المحتوى المناسب لكل منصة مختلفة.
بحث السوق Market Research.
كيفية عمل خطة تسويقية فعالة.
استراتيجيات فيسبوك.
تطوير أداة قناة على يوتيوب.
عدد المحاضرات: أربعة محاضرات.
مدة المحاضرة: ساعتان.
المحاضرة الأولى:
مقدمة عن التسويق الإلكتروني.
مفهوم التسويق الداخلي Inbound marketing.
أنواع المنصات المختلفة.
منصات التواصل الاجتماعي المختلفة، والمحتوى المناسب لكل منها.
المحاضرة الثانية:
بحث السوق Market Research.
دراسة المنافسين.
كيفية تحليل الجمهور المستهدف.
توقع إمكانات السوق.
المحاضرة الثالثة:
كيفية عمل خطة تسويقية فعَّالة.
المحاضرة الرابعة:
إستراتيجيات فيسبوك.
الاستهداف على فيسبوك.
تطوير أداء القنوات على يوتيوب.
حقوق الملكية على يوتيوب.
________________________________________________________
💻يعني ايه Digital Marketing Excellence جزء أول
الDigital Marketing من أهم المجالات حالياً و من الأكثر نمواً و من المتوقع زيادة النمو بشكل كبير على الأقل في ال 5 سنين اللي جاية.
طيب في البداية ايه علاقة ال Digital Marketing بالTraditional Marketing و كيفية وضع الخطة الخاصة بيهم و مين بيجي الأول.
✔ مع ان الموضوع واضح لناس كثير بس نعمل تذكرة سريعة :
التسويق بشكل عام نقدر نختصر مهامه الأساسية في المزيج التسويقي أو ال MARKETING MIX ال 8P's و أهمهم ال 4P's
▪Product - Price - Place - Promotion
يهمنا هنا الترويج - Promotion و هو المختص بالتواصل مع العملاء Communication و عشان كدة ليها اسم تاني IMC
▪Integrated Marketing Communications
بتشمل :
1- الإعلان - Advertising
بتشمل كل الأعلان الأذاعي Broadcast سواء من خلال التلفزيون أو الراديو و اعلانات الطرق Billboards و الاعلانات المطبوعة في الجرائد و المجلات.
2-البيع الشخصي - Personal Selling
البيع من خلال الاتصال الشخصي عن طريق مندوب المبيعات.
3-العروض و الخصومات- Sales Promotion
4-العلاقات العامة -Public Relation PR
تشمل العلاقات مع وسائل الاعلام و الشخصيات العامة - المؤتمرات و المعارض - الدعم لفعالية أو مؤسسة أو كيان أو نادي الخ Sponsorship - المسئولية المجتمعية للشركات CSR .
5-التسويق المباشر - Direct Marketing
و يشمل التسويق من خلال التليفون - Telemarketing
التسويق من خلال البريد - Mail Marketing - زي أوريفلام كدة زمان.
التسويق الالكتروني - E- Marketing or Digital Marketing
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
أخيراً وصلنا للDigital Marketing و مش محتاجين نقول ان أصلا انك مش بتوصل مرحلة ال 4P's أصلاً في ال Marketing Plan غير بعد خطوات تانية مهمة ممكن تشوفها بالتفصيل من مقال ازاي تعمل Marketing Plan على الموقع.
ندخل في الموضوع بعد المقدمة الطويلة بس كانت مهمة عشان انت ماينفعش تعمل Digital Marketing Plan لوحدها كدة من غير ما تكون متسقة مع ال Marketing Plan و مع باقي ال Marketing Communications
يعني ايه Digital Marketing ؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
مبدئيا الDigital Marketing و ال E- Marketing هم نفس المسمى و بيعبروا عن نفس الحاجة بالظبط، بالعربي حتى ده معناع تسويق رقمي و ده تسويق الكتروني، بدون الدخول في تفاصيل كثير هو فيه فرق تقني بين كلمة Digital و كلمة Electronic لكن فعليا السائد انهم بيستخدموا كمسمى واحد.
لكن في جزء التسويق اللي يخصنا الأحدث و الأكثر شيوعا دلوقتي كاستخدام هو مسمى Digital Marketing
طيب الموضوع من الأول، عندنا حاجة اسمها E Business
و ده شرح بسيط ليه
E-business has a broader perspective involving the automation of all the business processes in the value chain – from procurement or purchasing of raw materials, to production, stock holding, distribution and logistics, sales and marketing, after sales, invoicing, debt collection and more.
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
▪يعني ال E- Business كمسمى هو محاولة تنظيم كل ال Busienss Processes بشكل آلي من أول المشتريات و ادارة المخزون و التصنيع و التوزيع و اللوجيستيات لحد التوظيف و البيع و التسويق و ما بعد البيع.
و من هنا ظهر مسميات زي ال E-Recruitmnet, E-Procurement, E-Banking, E-Commerce, E-Marketing, E-CRM & More
اللي يخصنا منهم دلوقتي ال E- Commerce و ال E-Marketing
الأكيد و اللي وصلنا ليه مع بعض دلوقتي ان الاثنين جزء من ال E- Business و تحت مظلته.
ال E- Commerce بتشمل جزء الtransaction أو التحويلات البيعية و البيع أونلاين زي ال Online Shopping و ال E banking .
ال E-Marketing و بيشمل التسويق من خلال استخدام الوسائل الالكترونية أو الرقمية زي ما اتفقنا .
هنا بقى في ناس بتعتبر ان ال E- Marketing جزء من ال E-Commerce و ناس بتعتبر العكس و الأكثرية بيعتبروهم متداخلين بشكل كبير بحيث يصعب فصلهم و يصعب تحديد مين أكثر شمولاً.
▪أخيرا وصلنا لل E-Marketing أو الاسم الأكثر شيوعا ليه ال Digital Marketing ؟
ال Digital Marketing هو مسمى شامل و عام بيشمل التسويق من خلال أي جهاز رقمي( مش شرط يكون متصل بالانترنت) يعني ممكن نعتبر ال SMS و ال Digital Billboards و الE books و غيرهم .
و من أهم أقسامه ال Online Marketing أو ال Internet Marketing و ده اللي مرتبط بوجود الانترنت و هو ده اللي فيه الشغل الكثير و الكلام الكبير.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔ال Online Marketing ناس كثير بتقصره على السوشيال ميديا و على الفيسبوك و اعلانات الفيسبوك في حين ان الفيسبوك ما هو إلا أداة تطبيقية من ضمن الأدوات و القنوات بيشمل قنوات كثيرة و مهمة من أهمها :
💻1- SMM - Social Media Marketing
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
التسويق من خلال وسائل التواصل الاجتماعي :
Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn, Pinetrest & Youtube .. Etc
, و أيضاً يشمل الصور الأقدم قليلاً للتواصل الاجتماعي :
Internet forums, weblogs, social blogs, microblogging, wikis,podcasts
أهم ما يميز النوع ده هو انه بيعتمد على ال Permission Marketing و ال
Inbound Marketing
انك بتسوَق للعميل بإذنه و باختياره و سهل جدا انه يمنع اعلاناتك من الظهور عنده، و تاني حاجة انه بيعتمد على اشراك العميل أو المتلقي معاك في قصص مرتبطة بالمنتج أو الخدمة فيساعدك هو كمان في الدعاية للمنتج و المشاركة برأيه و محتواه الخاص.
💻2-SEM - Search Engine Marketing
▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪▪
التسويق من خلال محركات البحث
قناة تانية مهمة جدا للترويج للموقع الخاص بك أوحسابات التواصل الاجتماعي أو تطبيقات الموبايل من خلال اظهارها بشكل أفضل على محركات البحث و بتشمل طريقتين أساسيتين
SEO - Search Engine Optimization
تهيئة محركات البحث
و هنا انت بتساعد محرك البحث في انه يوصل لموقعك بسرعة و بشكل سهل و بتشجعه انه يضعه في الصفحات الأولى لنتائج البحث بشكل Organic - مجاني و غير مدفوع - لما المستخدم يبحث عن كلمات دلالية معينة.
طيب انت بتوصل لده ازاي، موضوع مش صعب بس بيحتاج خطة و خطوات معينة بيتم تطبيقها على الموقع نفسه من حيث التصميم و التنظيم و شكل الكتابة و خطوات أخرى خارج الموقع للمساعدة على انتشاره.
On Page and Off Page Optimization
الطريقة الثانية
PPC - Pay Per Click
الدفع مقابل النقرة
هنا لو معندكش وقت أو مش عايز تبذل مجهود كبير لل SEO فمحركات البحث بتتيحلك الفرصة انك تعمل اعلان مدفوع عشان موقعك يظهر في الصفحة الأولى و تدفع مقابل كل نقرة على اللينك و مقابل عدد المشاهدات.
و ده بيتم مثلاً على جوجل من خلال
Google Ads - Search Network
💻3-Email Marketing
▪▪▪▪▪▪▪
التسويق من خلال البريد الالكتروني
من أقدم الطرق في التسويق الالكتروني و مازالت تستخدم لأنها من أرخص الأنواع و ليها مزايا مثل ال Customization و ال Personalization لكل شخص و انك تتابع الاستجابة بتاعت كل متلق بشكل واضح، و لكن عيوبه نسبة الاستجاية قليلة
▪▪▪▪▪▪▪▪▪
الاعلانات التفاعلية سواء باستخدام الصور أو الفيديو
Banner Ads Or Video Ads
و أشهرهم من خلال Google Ads - Google Display Network
أو Facebook Ads- Facebook Audience Network
زي الاعلانات اللي بتظهرلك على المواقع و تطبيقات الموبايل المختلفة و على يوتيوب سواء صور أو فيديو و يقدر العميل يتفاعل مع الاعلان لاتخاذ Action معين.
💻5-Online PR
▪▪▪▪▪
العلاقات العامة بس على الانترنت المرة دي و تشمل التسويق غير المباشر من خلال المؤثرين Influencers Marketing و من خلال المواقع الهامة و ال Media Sites
💻6-Mobile Marketing
▪▪▪▪▪▪▪▪
رغم ان مش محتاج نذكره كنوع منفصل لأن كل اللي فات ده بنسبة 90% بقى يطبًق من خلال الموبايل أكثر و لكن هنا برضه بيبقى التركيز أكثر على التسويق من خلال تطبيقات الموبايل و تهيئة موقعك لسهولة الاستخدام من خلال المويايل، و استغلال مزايا الموبايل زي الموقع GPS و امكانية الاتصال مباِشرة.
💻7-Affliate Marketing
▪▪▪▪▪▪▪
التسويق بالعمولة، و الموضوع ده مهم و فيه مفاهيم خاطئة كثيرة و وممارسات خاطئة أكثر لكنه مجال جميل و مربح لما يتم تطبيقه صح.
و هو باختصار زي فكرة الوسيط أو السمسار بس أونلاين، يعني لو عندك منتج أو خدمة بتخلي حد يساعدك في التسويق ليه مقابل انه يأخد عمولة محددة سواء مقابل البيع أو مقابل Leads أو Applications مثلاً و العكس انك تطلب من حد انك تسوق منتجه و ليك نسبة من كل عملية بيع.
يعني انت ممكن تشترك في سوق دوت كوم كمسوق بالعمولة و هيتيح ليك انك تسوق بعض المنتجات بتاعته من خلال موقعك أو صفحتك و أي عميل هيشتري من خلال صفحتك ليك نسبة محددة .
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تقدروا تلاحظوا ان قنوات التسويق الالكتروني تعتبر إعادة لنفس قنوات الترويج العادية ال traditional بس بشكل متطور و أكثر تأثيرا و سرعة في التنفيذ.
و مهم جداً انك تحاول تعمل تجانس و تكامل في استخدام معظم القنوات الالكترونية دي مش تعتمد على قناة واحدة يعني في الميديا المستخدمة تعتمد على الPOEM
.( Paid Owned And Earned Media )
.
is a framework used in Digital Marketing which includes 3 techniques for better customer engagement and Better Marketing Strategy execution.
.
يعني ايه ؟
ده اطار عمل لتحسين استراتيجية التسويق الالكتروني للشركات و خصوصا الشركات الصغيرة اللي بتعتمد على الانترنت بشكل أساسي .
فكرة ال POEM الأساسية انه يفكرك ان الموضوع مش انك تعمل موقع او صفحة و تعمل اعلانات مدفوعة و خلاص عشان تجذب العميل و تحافظ عليه .. لازم تجمع بين ال 3 حاجات دول و تطبق نفس الفكرة على كل قنوات التسويق الالكترونية ..نشوفهم مع بعض بسرعة
📌1-PAID Media :
============
الوسائل الاعلامية المدفوعة
الاعلانات المدفوعة بجميع أشكالها سواء من خلال جوجل أو السوشيال ميديا أو حتى من خلال الinfluencers
📌2-Owned Media :
=============
الوسائل الاعلامية المملوكة
و هو ان يكون عندك قنواتك الخاصة بيك من اول موقع و مدونة و حسابات تواصل اجتماعي و موبايل App .
📌3-Earned Media :
=============
الوسائل الاعلامية المكتسبة
و دي أهم واحدة فيهم لانها نتيجة للاتنين السابقين و هي مهمة لانها بتيجي من الناس زي اراء و تعليقات العملاء و المتابعين زي ال Reviews و ال Recommendations .. و حتى ال shares و ال Mentions .. كل ده لازم تسعى انك تحققه انك تعمل. Word of mouth و buzz من خلال الناس .. و أكيد ده مش هيحصل الا لو عندك محتوى content جيد و مستوى خدمتك او منتجك جيدين . (او سيئين فيحصل بالعكس )
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
في تفاصيل اكثر بكثير في كل جزئية بس الخلاصة عشان توصل لل Excellence لازم تكامل و تداخل و تجانس بين ال 3 بحيث في النهاية تدي نتيجة ممتازة تساعدك في تحقيق اهدافك التسويقية .
ولازم قبل ما تبدأ تنفذ يكون عندك Digital Marketing Plan متكاملة و عارف ايه ال OVP Online value Proposition الخاصة بيك و ال Revenue Model بتاعك، و الKing بتاعنا و هو ال Content أو المحتوى اللي هتقدمه و ال Content Marketing Strategy
من أهم العوامل الأساسية لنجاح أي Digital Marketing Campaign اللي هتوصلك لل Digital Marketing Excellence ,
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
أحدث تجميعة مقالات و مصادر لكل المهتمين بالماركتنج - محدّث 2019
Marketing Course & Articles
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
✔ نبدأ بمقالات ال Marketing
• يعني ايه Branding
• تاريخ المزيج التسويقي من ال 4P's إلى ال 4E's
• يعني ايه Digital Marketing
• قصة نجاح Zara عملاق الابتكار - Zara Marketing Strategies
• كورس الخطة التسويقية في القاهرة
• ما علاقة البطة بالBrand
• لحظات السعادة - Wow Moments
• ازاي تعمل Personal Branding
• الأوجمنتين و تطبيق عملي - AUGMENTIN Marketing Case
• ماكدونادز عملاق العقارات - McDonald's Case Study
• يعني ايه Planogram
• يعني ايه ماركتنج ؟
.
• ازاي تعمل Marketing Plan
https://goo.gl/xbq9pY
•📽 فيديو مطوًل و مبسط عن الديجيتال ماركتنج
• مصادر متطورة لمتابعة كل جديد في التسويق
• استخدام ال VALS survey في ال Consumer Behavior
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
• ثلاثة أسئلة لتواجد مميز على السوشيال ميديا
• العميل أصبح لديه ذاكرة السمكة
• احذر تأثير الكوبرا في ال Business
• اعلان مبتكر من أيكيا
• هل أخطأت Apple أم أنها استراتيجية ذكية ؟
• أحدث مقال عن ال Entrepreneurship
• يعني ايه Niche Market
• لماذا أفلست toys r us
• يعني ايه Guerilla Marketing
• سوق و جوميا Marketing case
• نبذه عن ال Cultural Dimensions in Marketing
• أقوى25 بوست عن التسويق على صفحتنا في 2016
➖➖➖➖➖➖➖➖➖
• تطبيق عملي كيف تضمن نجاح منتج جديد -Pepsi Case
• تطبيق عملي - عندما فشلت كوكاكولا
• تطبيق عملي عن ال Decoy Effect in Marketing
• تطبيق عملي عن استخدام التغليف في التسويق
• تطبيق عملي Big Cola Marketing case
• تطبيق عملي Kitkat Chunky Marketing Case
.
• تطبيق عملي Vodafone IN Marketing Case
.
• التسويق الاكتروني ABC Digital Marketing
.
• ه Rational Vs. Emotional Benefits
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
📽 فيديو مطوًل و مبسط عن الديجيتال ماركتنج
📽 فيديو رضا العملاء - الجزء الأول
📽 فيديو رضا العملاء - الجزء الثاني
📽 فيديو رضا العملاء - الجزء الثالث
📽 فيديو يعني ايه ماركتنج -الحلقة الأولى
📽 فيديو يعني ايه ماركتنج الحلقة الثانية
📽 فيديو يعني ايه ماركتنج الحلقة الثالثة
📽 فيديو يعني ايه ماركتنج الحلقة الرابعة
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
تعليم كتابه المحتوى من البدايه للاحتراف ..
27 مهاره عشان تكون مسوق محترف
ازاى تكتب محتوى يحقق مبيعات
التسويق بالمحتوى للمبتدئين
- ازاى تكتب محتوى خطوة بخطوة؟
- ازاى تكتب محتوى يظهر رقم #1 فى جوجل؟
- ازاى تكتب محتوى يبيع (Sales Content)؟
- ازاى تكتب قصة تسويقية (الـ Storytelling خطوة بخطوة)؟
- ازاى تكتب Evergrean Content؟
- ازاى تعمل Content Marketing Strategy كاملة خطوة بخطوة؟
- ايه المصدر اللى مش هتحتاج غيره عشان تتعلم Content Marketing بالتفصيل بأسلوب علمي/عملي، ولا هتلاقي المعلومات اللى فيه بسهولة فى اي مكان تاني؟
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
كتب مجانيه كامله عن مجال التسويق ..
1 – فيليب كوتلر: كوتلر يتحدث عن التسويق
2 – سبنسر جونسون: بياع الدقيقة الواحدة
3 – رؤوف شبايك: التسويق للجميع
4_ كينيث زيجلر: النظام من أجل النجاح
5 – جو جيرارد – ستانلى براون: كيف تبيع أي شيء لأي إنسان – مهارات البيع والتعامل مع العملاء
6 – فيل باردن – فك الشفرة التفسير العلمي لقرارات الشراء
7 – صناع النقود – العالم السِّرِّي لطباعة أوراق النقد
8 – من قتل الإبداع؟ وكيف يمكن إعادته للحياة؟ سبع استراتيجيات أساسية تجعلك أنت وفريقك ومؤسستك أكثر إبداعًا.
9 – خرافة عقلانية السوق: تاريخ من المخاطر والمكاسب والأوهام في وول ستريت جاستن فوكس ..
10_ إغواء العقل الباطن : سيكولوجية التأثير العاطفي في الدعاية والإعلان روبرت هيث ..
11_ استراتيجية المحيط الازرق ..
12_ كيف تبيع أي شيء ..
13_ التسويق للجميع ..
14_ التسويق وإدارة الأعمال التجارية ..
15_ بياع الدقيقة الواحدة ..
16_ كتاب مصطلحات تسويقية - د. عبيد العبدلي ..
17_ كتاب استراتيجية المحيط الأزرق - للكاتب دبليو تشان كيم ..
18_ كتاب التأثير، علم نفس الاقناع - د. روبرت سيالديني ..
19_ 22 قانونا راسخا فى التسويق - للكاتبان آل رايس وجاك تراوت ..
20 _ كتاب Positioning أو التموضع، لمؤلفه البروفيسور آل ريس ..
21 _ كتاب معدي أو Contagious - للرائع جونا برجر ..
22 _ كتاب خطأ في السعر - للكاتبة سارة ماكسويل ..
23 _ كتاب الجمهور - للبارع جيفري كيه رورز ..
24 _ كتاب التسويق بالاستئذان - للخبير سيث جودين ..
25 _ كتاب الدليل الكامل لفن البيع - للخبير جيفري جيتومر ..
26 _ كتاب فك الشفرة - للكاتب فيل باردن ..
27 _ كتاب العميل هو الرئيس - للكاتب أيمن الحربي ..
28 _ كتاب إغواء العقل الباطن - كتاب روبرت هيث ..
29_ كتاب التسويق للأب الروحي 4.0 _ للتسويق فيليب كوتلر ..
30_ كتاب الجميع يكتب ( Everybody Writes ) ..
31 _ كتاب إدارة التسويق ..
32_ كتاب الأصول التسويقية في إدارة المحلات التجارية ..
33 _ الاتصالات التسويقية والترويج ..
34_ كتاب الاتصالات التسويقية بين المهارات البيعية والتفاوضية ..
لينكات تحميل الكتب
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
منقول ماركيتنج بالعربي لتعم الفائده
تعليقات
إرسال تعليق